نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید کاظمی قمی بر اهمیت گروه تماس منطقه‌ای ثبات افغانستان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: سازمان‌ملل قاچاق موادمخدر از افغانستان را تهدید در نظر بگیرد گزارش سازمان ملل از سیل افغانستان | ۱۸۰ تن کشته شدند و نزدیک به ۹ هزار خانه تخریب شد امیرعبداللهیان خواستار توجه جدی سازمان ملل به وضعیت مهاجران افغانستانی شد هشدار هواشناسی افغانستان در رابطه با احتمال وقوع باد‌های شدید وزیر حج طالبان با اردوغان دیدار کرد باقری: حضور آمریکا نقش مهمی در گسترش ناامنی در افغانستان داشت + فیلم تقدیر مقام طالبان از کمک ایران به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان هرات آمادگی هلال احمر برای امدادرسانی به سیل زدگان افغانستان کاظمی قمی از آمادگی ایران برای ارسال کمک به مناطق سیل‌زده افغانستان خبرداد طالبان: تاکنون ۳۱۵ نفر در سیلاب‌های اخیر بغلان جان خود را از دست داده‌اند ویدئو | میزبانی حرم رضوی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت ابراز تأسف سخنگوی وزارت خارجه درپی وقوع سیل در افغانستان ۳۰۰هزار کودک در سیلِ ولایت بغلان افغانستان آسیب دیده‌اند مقام سازمان ملل متحد خواستار کمک‌ فوری به سیلاب‌زدگان شد + فیلم سیلاب در افغانستان جان ۳۰۰ نفر را گرفت + فیلم همه چیز درباره زمرد پنجشیر | از ثروت سبز کوهستان چه می‌دانیم؟ جاری شدن سیل در بغلان افغانستان ۵۰ کشته بر جای گذاشت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید فرمانده مرکزی ارتش آمریکا از مرزهای پاکستان و افغانستان
سرخط خبرها

در مراسم رونمایی از کتاب «هشت رود» بیان شد: قلم کاظمی عالمانه و رندانه است

  • کد خبر: ۱۰۶۵۸۷
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
در مراسم رونمایی از کتاب «هشت رود» بیان شد: قلم کاظمی عالمانه و رندانه است
محمدمهدی سیار شاعر و کارشناس حوزه ادبیات فارسی با بیان اینکه نادیده گرفتن نقدهای محمدکاظم کاظمی ضربه بزرگی به جریان شعر انقلاب می‌زند گفت: قلم محمدکاظم کاظمی عالمانه و رندانه است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عصر روز گذشته از کتاب «هشت‌رود» اثر تازه محمدکاظم کاظمی و از مجموعه شعر «۱۳۷۵» اثر محمدرضا معلمی در حسینیه هنر مشهد رونمایی شد.

محمدمهدی سیار از کارشناسان حوزه ادبیات و شعر در این نشست در رابطه با نگارش این کتاب که به نقد آثار ۸ شاعر جریان شعر انقلاب اسلامی می‌پردازد، گفت: سطر به سطر این کتاب، هم برای کسانی که تازه شعر را آغاز کرده‌اند و هم کسانی که در جریان شعر معاصر هستند، مطالبی برای آموختن دارد که در جای دیگری پیدا نمی‌شود.

محمدکاظم کاظمی نماد طبع سلیم روزگار در نقد است

وی افزود: محمدکاظم کاظمی نماد طبع سلیم روزگار در نقد است، یعنی اگر بخواهیم کسی را به عنوان شاخص طبع سلیم در ارزیابی اشعار معرفی کنیم، محمدکاظم کاظمی است. معمولا نظر او صائب است، به خطا نمی‌رود و اینگونه نیست که از دور یا با ابزارهای کهنه‌شده نقد به سراغ نقد شعر امروز برود.

این ترانه سرای کشورمان تاکید کرد: کاظمی شعر امروز را به صورت دقیق و گام به گام شناخته و اگر هم از یک جریان ادبی یا شعر یک شاعر عقب بماند، به راحتی می‌تواند خود را به آن برساند. به عنوان مثال به یاد دارم که قضاوت محمدکاظم کاظمی پیش و پس از نگارش کتاب هشت رود از علیرضا قزوه تفاوت‌های ظریفی پیدا کرد؛ چراکه ایشان بخشی از اشعار دهه هشتاد علیرضا قزوه را پیش از نگارش کتاب ندیده بودند.

این شاعر با اشاره به شعری از نیما که می‌گوید «آنکه غربال به دست دارد، از عقب کاروان می‌آید»، خاطرنشان کرد: استاد کاظمی جلودار کاروان است اما غربال نیز به دست دارد. او جریان شعر انقلاب اسلامی را مانند بسیاری از روشنفکران و منتقدان نادیده نمی‌گیرد و می‌داند که این جریان، یک جریان ریشه‌دار و قدرتمندی است که بخش مهمی از شعر امروز را شکل داده است و نمی‌شود شعر امروز را فارغ از شعر انقلاب اسلامی خواند و قضاوت کرد.

وی ادامه داد: در عین حال قوت و کیفیت نقد او به گونه‌ای اثبات‌کننده جریان شعر انقلاب نیز هست. وقتی یک جریان ادبی چنین منتقدی را دارد نشان می‌دهد که آن جریان چه جریان ریشه‌دار و ماندگاری است و امتداد طبیعی و درست میراث شعر فارسی محسوب می‌شود.

کاظمی یکی از شاعران جریان شعر انقلاب است و نباید او را نادیده بگیریم

سیار تصریح کرد: اگر محمدکاظم کاظمی را به عنوان یک شاعر از جریان شعر انقلاب نادیده بگیریم، به شعر انقلاب و شعر امروز ضربه می‌خورد، اما اگر او را به عنوان یک منتقد نادیده بگیریم و آثارش را حذف کنیم، ضربه بسیار بزرگتری به این جریان می‌خورد. به عنوان مثال شهدای بسیاری در دفاع مقدس نقش‌ داشتند اما شهید آوینی و آثارش متفاوت بود. شعرهای محمدکاظم کاظمی جایگاه ممتاز و برجسته‌ای در شعر امروز دارد و نقدهایش معنابخش باقی آثار ادبی شده است؛ چراکه بی‌تعارف می‌نویسد.

وی بیان کرد: قلم محمدکاظم کاظمی علاوه بر عالمانه بودن، رندانه هم هست و طنز همیشگی مانند لبخند بر روی لبش در سطر به سطر نوشته‌هایش در نقد وجود دارد و این موضوع خواندن کتاب را شیرین‌تر می‌کند. شاعرانی که در کتاب هشت‌ رود نقد شده‌اند از دوستان قدیمی و صمیمی محمدکاظم کاظمی هستند، اما این دوستی موجب حجاب برای دیدن نقاط ضعف آثار آن‌ها نشده و حجاب برای دیدن نقاط قوت آثار آن‌ها نیز نشده و کاظمی بی‌تعارف به نقد پرداخته است.

این شاعر افزود: با خواندن این کتاب تقریبا حیات ادبی یک شاعر را در طول زمان می‌بینیم و از این جهت قابل اهمیت است؛ چراکه بسیاری از شاعران حتی کتاب‌های خود را نمی‌توانند به ترتیب زمان مرتب کنند؛ چون کتاب‌ها به صورت متعدد گزیده و بسیاری از شعرها بدون تاریخ منتشر شده‌اند. بر این اساس مسیر زمانی شاعرانگی این شاعرها را خود شاعرها هم شاید نتوانند به این خوبی توصیف کنند و شرح دهند. ما در این کتاب به سیر ۴۰ ساله‌ای از شعر امروز نیز می‌رسیم و مقایسه میان شاعران و در کنار هم قرار گرفتن مسیرهای زمانی یک نقشه از جغرافیای شعر امروز در حوزه‌های مختلف مضمونی، زمانی و تصویری وام می‌دهد.

کتاب هشت رود تصویری از شعر امروز به مخاطب می‌دهد

سیار با اشاره به شیوه نقد متفات محمدکاظم کاظمی اظهار کرد: شیوه نقد استاد کاظمی همواره با یک تضاد پیش می‌رود. یعنی نقطه قوت شاعر در متن کشف و توصیف می‌شود، اما استاد کاظمی به راحتی نشان می‌دهد که چگونه آن نقطه قوت به نقطه ضعف شاعر تبدیل می‌شود. این حرکت همزمان با تضاد تنوع خاصی به نقدهای این کتاب بخشیده و به ما به عنوان شاعر نشان می‌دهد که چگونه تاکید بیش از حد یا ضربه انحرافی بر یک نقطه قوت و کشف هنرمندانه، می‌تواند همان را به نقطه ضعف آثار ما تبدیل کند.

وی اضافه کرد: کتاب «هشت رود» در کنار آثار دیگر محمدکاظم کاظمی مانند «ده شاعر انقلاب» و «رصد صبح» تصویری از شعر امروز به مخاطب می‌دهد که شاید در جای دیگر به این راحتی پیدا نشود.

از مجموعه شعر ۱۳۷۵ رونمایی شد

در ادامه این مراسم از مجموعه شعر ۱۳۷۵ اثر محمدرضا معلمی هم رونمایی شد.

محمدمهدی سیار درباره شعر معلمی گفت: اشعار این شاعر نوگرایی خوبی دارد و باید پیشرفت خوب شاعر را تحسین کرد، در واقع می‌توان آینده خوبی برای این شاعر متصور شد.

محمدرضا معلمی شاعر جوان مشهدی، اولین مجموعه شعرش با عنوان ۱۳۷۵ با همکاری موسسه شهرستان ادب منتشر شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->